onsdag, februar 01, 2006

Om en pedagogisk tekst som ikke er lærebok....

Dagrun har oppfordret oss til å finne en tekst som ikke er en lærebok, men som vi kan kalle en pedagogisk tekst.
Jeg har grunnet en stund på saken, og kommet fram til at det kan være mange tekster som kan fungere som pedagogisk tekst i forskjellige sammenhenger! Etter litt traving foran bokhyller her og der, fant jeg igjen en reiseskildring som jeg har hatt glede av på tur en gang. Det er en kjent nederlandsk forfatter som har "begått" boken, og den handler om reiser i Spania.

Cees Nooteboom: Omvei til Santiago. En spansk reise, Aschehoug Spor pocket,1992.

Disse bløte permene favner så mangt; fra narrative tekstsekvenser til arkitektoniske bilder, kart og deskriptive partier der vi ser konturene av både sosiologiske, kulturelle, religiøse og historiske aspekter. Det lukter nesten landeveisstøv av teksten. Leseren kan nærmest fornemme en illusjon, der vi kan lukke øynene og tro at vi er i historiene og i historien langs Camino de Santiago - veien til Santiago.

Veien er en pilgrimsrute som folk fra hele verden velger å vandre en eller flere ganger i livet sitt. Det sies at sinnet blir så rent av å vandre her.
Pilgrimmene er imidlertid ikke så rene utenpå når de når målet. Ikke har de så rent få gnagsår heller...
Det er faktisk slik at når de endelig når målet, nemlig en pilgrimsmesse i katedralen i Santiago de Compostela, så går de enda litt lenger for å begynne på ny frisk. Da går ferden til Finisterre på Costa de la Muerte (intet mindre enn dødens kyst!) for å brenne klær og ikle seg flunkende ren og ny habitt.

Pilgrimsleia går helt fra Rochevalles i den sør-østlige delen av Frankrike til Santiago de Compostela i Spanias nordvestlige trakter. Noen pilgrimmer går enda lenger... og noen takker for livet mens de går..

Er dette en pedagogisk tekst? Hva kan den i så fall brukes til?

I løpet av denne hyperteksten håper jeg at jeg har vist noen av de læringsrommene denne reiseskildringen kan invitere oss inn i: kunsten, kulturen, religionen, geografien, historien, arkitekturen, språket, litteraturen ( Don Quijote og La Mancha) og simpelten som en artefakt for å fornemme den spanske folkesjela.

Hva synes du.....?