søndag, februar 12, 2006

Vitenskapsteorier med Susanne Knudsen 31.jan.

Susanne foreleste for oss om vitenskapsteoretiske retninger med Flyvbjergs: Rationalitet og makt, bind 1. Det konkretes videnkab som faglig bakgrunnsstoff. Mitt første inntrykk er at dette er vanskelig teori, der jeg må være klar over forskjellene mellom de ulike teoriene og diskusjonene mellom "hard science" og "soft science".
Jeg har ikke tatt forberedende noen gang, så det er i blant ukjente vitenskapsmenn og deres teorier jeg møter. Jeg fatter mot.... Det kommer vel en følelse av oversikt etter hvert!

Jeg kjenner absolutt at stoffet har klar relevans for oss studenter. Det er jo slike teorier vi bør vite om og bruke i egne, større arbeid. Vi bør kunne skille ut hensiktsmessige metoder både i egne og andres arbeid. Det er også nyttig å kunne gjenkjenne hvilke vitenskapelige metoder andre forskere har valgt å bruke i sine arbeider! Mange begreper er nye for meg, og noen er "gamle kjente". Hvem er det som står for de ulike retningene? Hva mente Max Weber, J. Habermas, Faucault? Jeg er ennå ikke ferdig med å lese boka til Flyvbjerg, så noen svar kommer vel etter hvert.
Henriette og jeg skal samarbeide om mappeoppgaven til dette emne. Det gleder jeg meg til! Vi skal forsøke å forfatte en komparativ analyse av Faucaults og Berges vitenskapelige måter å avdekke makt i tekst på. (Blir tittelen på oppgaven vår slik underveis, tro?)
Boken vi valgte å presentere på det muntlige studentopplegget den 28.februar er : Michel Foucault: Klinikkens fødsel. Det blir spennende å se hva vi klarer å jobbe oss fram til.