søndag, februar 12, 2006

Ulike typer pedagogiske tekster. 2.febr. Dagrun Skjelbred

Forelesningen tok til med et kort historisk tilbakeblikk på pedagogiske tekster. Det synes jeg var nyttig og interessant å ha i bakhodet.Comenius fra 1658 til Rolfsens fem bind gav et godt sveip inn i ulike tradisjoner. Framstillingsformene var vi innom, definisjoner av ped.tekster, intensjonelle aspekter, krav til selve teksten og konteksten lærebokteksten formidles i. Nyttig!

Oppgaven vår i midttimen var å skrive en pedagogisk tekst for en valgt målgruppe i en valgt sjanger. Vi skulle diskutere kilder, innhold og framstilingsform. Vi valgte læreboktekst for videregående skole om retorikk.
Det ble et kjempeinteressant gruppearbeid med mange meninger. Det kom fram at vi hadde ulik bakgunn, og for min del fikk jeg mange tanker om at vante måter ikke nødvendigvis er riktig tilnærming til tekstskriving bestandig. Vi forfattet ikke et ferdig forslag, men diskuterte ulike tilnærmingsmåter og kom med ulike punkter til en disposisjon av læreboktekster. Artig å høre ulike meninger om hva som er viktig!