søndag, februar 12, 2006

Vitenskapsteorier med Bente Aamotsbakken 7.febr.

Først må jeg skrive at det er strålende flott at vi studenter fikk tilbud om å være med på konferanse om forskning på pedagogiske tekster. Det blir artig og trolig lærerikt! Jeg har allerede meldt meg på (meldte meg til og med på før påminnelsen på hjemmesiden for studiet ble publisert. Jeg har derfor ikke skrevet masterstudent i rett rubrikk. Kanskje jeg får bli med likevel....?)
Jeg liker påverpåintarkene til Bente! Det er så ryddig og greit å notere ved siden av hennes punkter! Det var Jordheims artikkel: Lesningens vitenskap. Utkast til en ny filologi vi så nærmere på. Det var godt å få hjelp til å strukturere og å forstå Jordheims artikkel, og jeg synes at innholdet ble litt enklere å få fatt på. Hva er filologi, hvorfor filologi, the linguistic turn, muligheter og begrensninger i språksystemet?

Mappeoppgaven vår er å skrive noe om språksynet Jordheim gir uttrykk for, og å finne innvendinger mot Jordheims "nye filologi". Det er jeg spent på. Vil jeg komme til å bli mere bevisst på hva språk er, hva språk brukes til, og å lære noe om språkets begrensninger??