søndag, februar 12, 2006

Multimodale tekster. Forholdet mellom bilde og verbaltekst med Arne Engelstad 9.febr.

Det var klargjørende å begynne forelesningen med et historisk perspektiv, synes jeg! Vi har ikke sett på teorier i et multimodalt perspektiv før, og det var interessant å høre litt om hvilke vitenskapelige retninger som kanskje var kimen til at multimodale tekster har blitt et begrep.
Noen av de utdelte arkene kjente jeg fra før, men satt inn i en ny kontekst (de sammensatte tekstene) fikk jeg knyttet ny lærdom til dem! Forelesningen oppfattet jeg som en blanding av teori, gode konkrete tips til analyse av bilde + tekst og tilrettelegging for aha-opplevelser når det gjelder å se hva bilder/tekst/språk har av begrensninger og muligheter i kommunikasjon. (Vi så fine OG morsomme filmklipp!)

Det var kjempeartig å lære begreper for å kunne si/skrive noe om sammensatte tekster. Jeg fikk stort utbytte av å samarbeide med medelev Lars om de to bildene vi fikk utdelt. Han hadde så mange kunstfaglige betraktninger inne som jeg kunne lære av.
Pararbeidene og framføringen til de andre medelevene gav meg også en bevissthet om bildets muligheter, og en lyst til å lære mer om dette! Kanskje dette er noe jeg bør vurdere å velge selvvalgt pensum fra? Har du pensumtips Arne Engelstad?

Mappeopgaven er å finne bilde + tekst. Bildet skal beskrives perseptivt/ denotativt først, og deretter skal jeg gi en konotativ beskrivelse av bildet + tekst. Hva setter dette bildet i gang?
Gleder meg til utfordringen.....