onsdag, februar 15, 2006

Sosialsemiotikk og språket som mening, Eva Maagerø 14.febr.

Dette var en kjempefin forelesning med en entusiastisk foreleser! Jeg lærte MYE i dag, og forstod mer av de tre pensumartiklene til Berge, Frandsen og Johansen og Knain. Det er lærerikt å høre litt om ulike teorier. Vi var innom Saussure, Roman Jacobsen, Micael Halliday og flere....
Det var interessant å lære om språk og kontekst (situasjonskontekst og kulturkontekst) og språkets metafunksjoner. Det finnes sannelig mange sider og perspektiver når det gjelder språket som meningsskapende system! Jeg kjenner at jeg bør lese pensumartiklene og forelesningsnotatene en gang til for å forstå teoriene bedre, for jeg ser at dette er et fint verktøy for å kunne si noe om andres og egne tekster.
Eva Maagerø trakk opp linjer for oss fra multimodale tekster og Arnes forelesning til sosialsemiotikk. Slike sammenhenger er gode å ta med seg!

Hva var det den nye boka til Eva Maagerø het?

Jeg opplever det nyttig å lære om tilnærmingen og holdningene som de ulike vitenskapelige retningene er bærere av. I blant i pensumartiklene synes jeg at det refereres til teorier jeg ikke kjenner, og da "faller jeg ut" når det gjelder å forstå komparative elementer eller sammenhenger. Håper det duger hvis jeg fatter et overblikk over de ulike retningene som de forskjellige artikkelforfatterne står for!?

Gleder meg til neste forelesning med Eva Maagerø :-)