tirsdag, september 05, 2006

Menneskevitenskapene, modul 2, Susanne 30. aug. 2006

I denne forelesningene var det menneskevitenskapene som stod på planen. Utgangspunktet for Susannes forelesning var boka til Søren Kjørup: Menneskevidenskaberne. Problemer og traditioner i humanioras videnskabsteori. Roskilde Universitetsforlag 1996.

Vi så på tre perspektiver:

1) Humaniora og humanisme
2) Paradigmer og paradigmeskift
3) Vitenskapens kjønn

Begrepene humaniora og humanisme derfineres forskjellig: humaniora er vitenskapene om mennesket og humanisme er ideologien om mennesket. Vi lærte om nytten av humaniora, hvilke interesser vi kan ha av humaniora og vi diskuterte egen oppfatning av humanisme-begrepet. Det var interessant. I følge Kjørup er humanisme blant annet "smækfyldt af modsigelser"....

Begrepene paradigmer og paradigmeskifte fikk vi et perspektiv på. Susanne (i Kjørups ånd) brakte fram noen spørsmål til videre ettertanke: Er det snakk om revolusjon eller evolusjon i forbindelse med paradigmeskifter? Vi diskuterte omkring begrepene: parallelle paradigmer, mangfold av paradigmer, konkurrerende paradigmer, paradigmedefinisjoner (smal og bred), faglig matrix innenfor humanoiora ..o.s.v...

Etter lunch var temaet vitenskapens kjønn. Her var det mange interessante perspektiv. Vi lærte om kjønn som væren, bliven og gjøren: ulike måter å se på kjønnsbegrepet på som naturligvis farger tekst om temaet. Dette er jeg sikker på at vi vil få nytte av når det gjelder å vurdere 'det gitte' som ligger til grunn for tekster. Kjønnsposisjonen sier noe om det fokus som ligger i en faglitterær tekst. Det var svært lærerikt å lese artikkelen til Susanne etter forelesning. I det opplegget beskriver hun kjønn som væren, bliven og gjøren og kommer inn på de ulike teoriene man kan anvende i studiet av kjønnsposisjoner.

Alt i alt en interessant forelesning, med lærerike diskusjoner!