onsdag, mars 08, 2006

Poststrukturalismen, Foucault og metodeteori, 7.mars

I dag fikk vi nyttige informasjoner om eksamen og om hva vi bør ha i mappa vår. Fem oppgaver på +/- syv sider bør være nok å velge i for å kunne lage synopsis som skal danne utgangspunkt for det vi vil diskutere til eksamen.

Vi gikk igjennom de Foucault-bøkene vi ikke hadde hatt framlegg om. Rita både tegnet og fortalte på en utmerket måte om 'Seksualitetens historie' og Lindy og Anne tok for seg 'Galskapens historie' på en grundig og engasjert måte :-)

Priset være Susanne som systematiserte og forklarte hvordan hun oppfattet det Foucault formidler i 'Diskursens orden'. Endel ble klarere for meg! Susanne viste oss en bok som kan være en vei til å lette forståelsen av diskursanalyse: Marianne Winther Jørgensen m/fl: Diskursanalyse som teori og metode, Samfundslitteratur, Roskilde Universitetsforlag 1999.

I Dagruns forelesning var det METODER som stod på programmet. Vi lærte om kvalitative og kvantitative metoder, forskningsdesign, problemstillinger, utvelgelse av informanter o.l.

Vi skal arbeide videre med metoder på torsdag...

Jeg har vært på biblioteket og lånt meg en lærebokbok i filosofihistorie, for jeg har oppdaget at det kan være nyttig for meg å orientere meg litt i filosofiens verden..