tirsdag, mars 14, 2006

MODUL 2, Situert læring

Modul 2 lover godt. Undervisningen var fin i dag :-)

I denne modulen er det pedagogiske tekster i et fagdidaktisk og læringsorientert perspektiv som står i fokus. Vi begynte 'midt i smørøyet' med en pensumtekst av Lave & Wenger om legitim perifer deltagelse. Artikkelen gav meg en aha-opplevelse nettopp når det gjelder det å sanke forskning fra et annet område for å se nytt i et område man er vant til å jobbe innenfor.

Det var nettopp dette Lave & Wenger gjorde. De har undersøkt det de kaller legitim perifer deltagelse i fem praksisfellesskaper: yucatec-jordmødre, skredderlærlingsmiljø i Liberia, kvartermestre, slakterlærlinger og AA-medlemmer. Her ser de på læringsprosessene i lys av person, praksis og den sosiale verden. (læring som en dimensjon ved sosial praksis / læring ved deltagelse!) Det handlet om læring, identitet og motivasjon i slike læringsmiljøer, og lærlingen er en del av et fellesskap der læringsrelasjonen går både mellom mester og lærling OG lærling og lærling.

Dette var interessant! Forfatterne viser et klart skille mellom læring og pedagogisk didaktikk og metodikk (ikke med likhetstegn; slik jeg oppfattet at noe av litteraturen fra lærerskolen definerte dette).

Læring kan foregå på mange arenaer. Læring kan foregå også uten at didaktikk og metodikk er forutgående 'nødvendigheter'. Læringsarenaer uten skole i navnet skal IKKE underslåes som viktig arenaer når det gjelder å tilegne seg kunnskaper!!
Susanne guidet oss igjennom nyttige begrepsdefinisjoner, og til sist fikk vi en artig oppgave:

Lag en fortelling om legitim perifer deltagelse som læringsprosess
Ta utgangspunkt i eget arbeid/egen erfaring

Skriv stikkord til fortelling: institusjon, sted, tid, handling, inndra pedagogoiske tekster
Fortell til oss andre. KORT
Kommentarer fra oss andre
Skriv din fortelling: 1-2 sider metarefleksjoner over en fortelling

Alle fant sin vinkling på dette, og det var fint å lytte til de andre og å legge fram egen fortelling!
Modul 2 er GØY!
( Filosofiboken jeg har lånt meg heter forresten: Lærebok i filosofihistorie av Stig Hareide, Egil Hjelmervik og Terje Kvilhaug (red.), Det Norske Samlaget 1996. Den er nyttig, synes jeg! )