lørdag, mars 11, 2006

Kvalitative forskningsmetoder, Dagrun 9.mars

Dette var en lærerik forelesningsdag. Dagrun gir oss gode stikkord og systematiseringer, og har tolmodighet og kløkt til å veksle mellom forelesning og diskusjoner; slik at vi studenter henger med og lærer av hverandre også. Det liker jeg godt....
Noe hadde jeg oversikt over, og annet kjente jeg at jeg må igjennom en prosess for å lære. Notatene mine bærer ennå preg av at jeg plukker litt herfra og derfra. Helheten er ennå noe fragmentarisk i mitt hode. Jeg trenger en metodebok!

Tove Thaaard: Systematikk og innlevelse, en innføring i kvalitativ metode
er kanskje en bok jeg kan benytte i eget pensum? Jeg får se litt på den!

Vi snakket om observasjon og ulike intervju- og spørsmålstyper. Deretter diskuterte vi innholdet i artikkelen til Henningsen og Søndergaard og til Molander. Vi diskuterte spørsmål som: Hva handlet disse artiklene om? Hva kan vi lære av forfattersynet?
Til sist så vi på forord ut i fra Molanders spørsmål:

"Hvilke spørsmål ligger bakom teksten og hvilke 'fortsettelsesspørsmål' åpner den for - og hvilke gjør den usynlig?" (Molander 1998:72, min oversettelse)

Interessant var det også å tenke seg hvilke modellleser forordet henvendte seg til. Jeg kommer til å tenke videre på hva et godt forord bør inneholde....

GOD HELG :-)