tirsdag, september 19, 2006

Oppgaver i pedagogiske tekster. Et historisk og retorisk perspektiv, Dagrun 14.09.2006

Det var oppgavene i pedagogiske tekster som stod i fokus denne gangen. Dette var svært interessant. Er det så mye forskning på dette området enda, tro?
Vi snakket om oppgaver i et historisk perspektiv, og vi så litt på hvordan oppgavene er formulert opp i gjennom tidene – den retoriske dimensjonen.

Deretter diskuterte vi oss gjennom hverandres oppgaver, for å se hvordan de var utformet og hvilken hensikt de trolig har, og vi snakket også litt om kategorier som oppgavetyper kan deles inn i. Dagrun sin PowerPoint er en utmerket repetisjon - håper den legges ut på nettsidene våre?! Dette jobbet vi så grundig med at refleksjonene sitter! Jeg har derfor ikke et stort behov for en bearbeidende refleksjonslogg her…..

Vi fikk utdelt en bunke med oppgaveeksempler; slik at vi har eksempler å jobbe med i oppgaven om dette…

Fra 13.10 til 15.00 var det Tor Arne Wølner som foreleste for oss om:
Digitale mapper som læringsverktøy (- håper den legges ut på nettsidene til studiet snart...?!)

Det var et nyttig foredrag om datateknologiens fordeler (og ulemper) ved bruk i undervisningen. Noen av oss medstudenter fikk en artig diskusjon etterpå som belyste fordeler og ulemper ved bruk av digitale mapper.
Jeg er kjempenysgjerrig og temmelig entusiastisk når det gjelder å bruke digitale mapper som verktøy når jeg kommer tilbake til videregåendejobben etter masterstudiet, men jeg tror det er viktig å kunne se mulige begrensninger også!

Det var gode didaktiske og metodiske tips vi fikk av Tor Arne. Nyttig for de av oss som skal tilbake til skolen senere!! (kanskje ikke fullt så interessant og nyttig for de av oss som IKKE er lærere!?)