mandag, oktober 16, 2006

Kreativ skriving, idefase og famlefase 28.09.2006. Modul 3

Idefase og famlefase.
Forelesningen dreide seg om skriveprosessen, og Norunn gav oss en innsiktsfull forelesning. Her var det mye hjelp og tips å få til skrivearbeid framover!

Skriveprosess
Vi snakket om selve skriveprosessen, analytisk og intuitiv tilnærming, skriving etter klassisk modell (”vitenskapsmannen” og ”håndverkeren”), skriving etter romantisk modell (”dikteren”), skriving er oppdagelse og bevissthet, og vi snakket om hvordan å skrive som en oppdager. Fine innfallsvinkler til å trene skriveglede og som en bevisstgjøring når det gjelder skriveprosessen som er nyttig å ha med som ”arbeidsverktøy” videre.

Sissel Lie: Fri som foten
Vi la også fram hvert vårt fra Sissel Lie: Fri som foten. Om å skrive fagtekster. Det var lærerikt. Min oppgave gikk ut på å framføre et sammendrag av del II: Utvikling og bearbeiding av teksten. Tekstens struktur var et kapittel det var lærerikt å arbeide med! Jeg brukte endel tid på å sette sammen en PowerPoint hjemme kvelden før forelesningen. Det førte til at jeg tenkte en del over hvordan jeg strukturerer egne tekster og hva som er bra og hva som kan gjøres bedre i eget arbeid. Tankeutviklinger og bearbeiding av teksten var også nyttige kapitler. Mest av alt lærte jeg en del om det å gi og å få respons: Hva er nyttig for den man skriver respons til, og hvordan bør det gjøres for at skriveren skal vokse og utvikle seg på responsen? ”Å være kritisk betyr ikke å være negativ”, sier Sissel Lie. Det er jeg enig i!
Det var interessante spørsmål å finne i boka til Sissel Lie, og jeg synes at vi fikk en fruktbar liten diskusjon om responsgiving i timen også. Nyttig!

Det var fint å lese et eksempel på ei akademisk bok som var så fri i formen som Sissel Lies bok. Jeg opplevde en narrativ stil i boka, og det var en muntlighet som var akkurat passe til at leseren oppfattet stoffet greitt. Teori og eksempler var satt sammen på en lettfattelig måte.

Eksamensprosjekt?
Vi diskuterte også mulige prosjekter til eksamen i modul 3. Det var godt å lufte dette, for modulen representerer en annen måte å tenke og arbeide på enn det vi har opplevd i de to foregående teoretiske modulene. Jeg tror jeg kan trenge litt tid før prosjektet begynner å ta form i hodet.
Jeg vil så gjerne arbeide med et prosjekt som jeg opplever som artig, lærerikt og spennende. Samtidig er det strålende om jeg får til å lage noe som jeg kan ta fram og kanskje bruke på jobben senere!?