onsdag, oktober 18, 2006

Multimediale og multimodale læremidler. 17.10.2006. Modul 3

Ommund viste oss et læremiddel som han har vært med på å utvikle og fått anerkjent pris for! Det var FLOTT å lære litt om prosessene i et slikt arbeid :-). Lærerikt var det også å høre om hvordan samarbeid og idemyldring kan foregå i et praktisk skapende arbeid. Jeg lærte at jevne møter med kreativt arbeid kan være tilfredsstillende i slik prosesser. Det er VIKTIG å ikke glemme det man arbeider med fra arbeidsøkt til arbeidsøkt, og også viktig å ha en kontinuitet å forholde seg til.

Vi studenter har erfaring med at jevnt arbeid kan være viktig i enhver arbeidsprosess. Når jeg sammenligner modulene i dette studiet er det slik at modul 1 hadde faste forelesningstider der forelesere og studenter møttes og diskuterte lærestoffet. Det synes jeg fungerte flott! Modul 2 var mer i undervisningsbolker med opphold mellom forelesningene. Det førte til mer hjemmestudier der kontakten med medstudenter var mer sporadisk. OK med tanke på å øve selvstendig arbeid i en teoretisk modul, men jeg savnet impulser. Modul 3 er det kontinuitet i, og det mener jeg er ganske nødvendig i praktisk skapende læreprosesser der de fleste av oss skal tilegne seg så mye nytt "håndverk" på PC-en... Vi trenger et miljø der vi ser hva andre kan tilføre oss, og der vi selv må forklare hva vi tenker og gjør for å se oss selv i perspektiv og bli enda dyktigere....

Jeg var imponert over å se alle virkemidlene læremiddelet Ommund presenterte inneholdt: video, spillsekvenser, design og visualisering, interaktive øvinger, test deg selv-kunnskapsstoff, utforsk tema, lyd, musikk/musakk, tekst og fordypningstekster. Det var interessant å høre om alle valgene dette teamet hadde foretatt når det gjaldt virkemidlene.

Her var det mange tips å plukke opp til vårt eget praktiske arbeid i løpet av denne modulen. Jeg ser at mulighetene er mange. Det gjelder bare å gjøre noen valg med tanke på hva jeg klarer å lære meg på de åtte ukene vi har til eksamen. En avgrensing er nok kunsten her...
Det jeg kommer til å lære av design og bruk av multimedier kommer til å "formere" seg med tiden - også etter eksamen. Det er helt sikkert - for dette er GØY!

Forelesningen var en god inspirasjon til forsøksarbeidet med tekst og bilde på PowerPoint. Jeg ble så ivrig at jeg måtte sette meg ned med PowerPoint-arbeidet så fort jeg kom hjem denne dagen. Det er ennå mye jeg plundrer med på den fronten. Utfordringen min er å få hjelp til lyd og lydfiler til slike framstillinger - tenkte å spørre Terje om han har tid en dag..

Andre delen av forelesningen denne dagen var en studentgjennomgang av Jarvis kap 1 og 2. Det var nyttig, men jeg opplevde det vanskelig å komprimere stoffet i boka hans nettopp fordi den er så praktisk rettet med mange gode eksemler. Eksemplene har en tendens til å falle bort når noe forkortes, og teorien blir igjen - MEN her er jo nettopp eksemplene viktige og MÅ med i blant!

Jeg vil prøve å lese kapitlene på forhånd før medstudentene skal legge det fram. På den måten blir diskusjonene omkring emnet mye mer lærerikt for meg! Ellers er jeg enig med en medstudent i at det er ønskelig at vi alle er flinke til å legge ut på fronter det vi forbereder om Jarvis. Det er så nyttig for oss!

Gleder meg til forelesningen på Haugar Vestfold Kunstmuseum i morgen!