søndag, oktober 29, 2006

Retorikk og skriving – redigeringsfasen, 26.10.2006. Modul 3

Forelesningen dreide seg om skrivemåter, forfatterstemme og andre utfordringer for fagskribenter. Geir Winje var gjesteforeleser igjen, og det var flott at han var villig til å fortelle oss om sin egen bokproduksjon. Jeg fikk en opplevelse av alle valgene som det er viktig å ta når fagtekster skal skrives. Helt fra ordvalgsnivået og til valg som dreier seg om hvordan stoffet skal framstilles. Jeg lærte at det er viktig å være bevisst det inntrykket man gir av fagstoffet gjennom valget av språk og framstillingsmåte.
Skrivemåten gjenspeiler også strømningene i tiden:

I førmoderne tid var sannheten gitt. Tankene i tiden hadde fokus på det kollektive. Autoriteten var Gud og Bibelen.

I moderne tid var det snakk om individualitet og identitet. Leksikon var den ”nye” ideallitteraturen. Framskrittene var mange og viktige. Sannheten ble opplevd som funnet.

I postmoderne tid finner vi plural identitet der sannheten er diskutabel.

Vi hadde en god følelse av å ha lært MYE, og Geir hadde en god følelse da han var ferdig med forelesningen. Kan det da bli bedre? Neppe...

Senere på dagen diskuterte vi oss gjennom ulike perspektiver og ulike valg når det gjelder fagskriving, og vi diskuterte Sissel Lie: Fri som foten, kapittel 15 og de siste kapitlene hos Jarvis: Praktiker-forskeren - udvikling af teori fra praksis (Se PowerPointene til Norunn på fronter under: "Fra lærer"!)

Til sist fikk vi tilbakemelding på synopsen til hovedprosjektet i modul 3. Det var konstruktiv, skriftlig tilbakemelding som jeg allerede har ”bakt inn” i synopsen min på en måte jeg fant hensiktsmessig nå når jeg skal begynne arbeidet med hovedprosjektet.