tirsdag, november 07, 2006

Adaptasjon, 07.11.2006. Modul 3

Forelesningen i dag var lærerik og perspektivert. Det var mye nytt å lære. Jeg var glad for at jeg hadde lest artiklene til denne forelesningen. Mye av stoffet til Elisabeth gav ytterligere mening i lys av dem.
Aller først leste Elisabeth eventyr for oss. H.C.Andersens: Tekannen. Det var en artig start på en forelesning om adaptasjon, fordi det fikk meg til å tenke på hvordan denne fortellingen kunne vært omsatt/adaptert til for eksempel film.
Jeg er veldig glad i H.C.Andersens eventyr og i ledige stunder leser jeg akkurat Jens Andersens biografi om ham. Da var det veldig artig at forelesningen i dag tok utgangspunkt i disse eventyrene :-)
Vi lærte at H.C.Andersen har skrevet 156-eventyr. Tekannen er et ”Tingseventyr”, og mange av eventyrene hans har blitt adaptert til film.

I ca. 1890, da filmen ble oppfunnet, ble adaptasjoner av eventyr straks laget. For eksempel:
Disney’s The little Mermaid (1989)
Disney-of-the East: Trnka’s The Emperor’s Nightingale (se Elisabeths PowerPoint på fronter)

Vi lærte om ADAPTASJONSSTRATEGIENE:
1) Fidelity (troskab) letter (ord) /spirit (ånd). Transformesjon kaller Jacob Lothe denne formen for adaptasjon i boka: Fiksjon og film - Narrativ teori og analyse. Da prøver regissøren å være trofast mot det litterære forelegget.
2) Borrowing (lån, frit-baseret-på) Modernisere eller reaktualisere en historie der regissøren bruker materialet, formen eller ideen til en kjent og viktig tekst.
3) Intersection (skæringspunkt) Et skjæringspunkt. Tematiserer møte mellom teksten og filmen. To kulturer, to medier. (DeCaprio spilte i Romeo & Juliet der språkbruken var den orginale, mens settingen var en moderne setting.) Filmen avskjærer teksten mer enn den assimilerer den.

Kritikk: "boken er alltid bedre enn filmen", men på 80-tallet kom det kritikk av kritikken. Vi snakket litt omkring dette med at det finnes filmer som er bedre enn boken, og at det er viktig å være klar over at FILM tross alt er et eget medie!

Vi så Den standhaftige Tinnsoldaten i flere ulike adapsjoner og snakket oss igjennom en komparativ analyse av det vi så. Artig!

Aktantmodellen når det gjelder Den standhaftige Tinnsoldaten:
Giver Objekt Mottager
Ingen danserinne tinnsoldat


Hjelper Subjekt Motstander
1.Gategutter tinnsoldat troll
Rotter rotter (vannfall)
Kjøkkenpike fisk
(psykisk: standhaftighet) (”smådreng”)

Det andersenske eventyr:
Brudd med folkeeventyr
Psykologiske dreininger
Romantiske dreininger
Døden = happy end/eller er det ikke det? (en belønning?)
Tvetydigheter
Lek med og tydeliggjøring av konvensjoner: språklige, genremessige, ideologiske/psykologiske/kognitive (leker med metaforer)

Eventyrets tema og moral
Mann kvinne
Tinn papir
Tyngde letthet
Ettbenethet ettbenethet +
Oppriktig Forfengelighet
Belønning Straf

Det var lærerikt å se på eventyrets dikotomier, og tenke etter hvilke "roller" dette skaper i et kjønnsperspektiv. Når det gjelder kjønnsperspektivet var det ulikt hva de forskjellige adaptasjonene la vekt på!

Elisabeth fortalte oss også om de ulike perspektivene mellom Disney's moral og Andersens moral! Interessant.

Andersens moral
Livet er uforutsigelig
Man skal så gruelig meget ondt igennem
Kanskje finnes det en høyere rettferdighetssans
FORUROLIGENDE

Vi så nærmere på s. 18 i artikkelhefte til Weinreich om ulike adaptasjonsinnordninger.

Oppgave vi fikk:
Ta en fortelling av H.C.Andersen og tenk ut hvordan den kan adapteres til barn. Lag en synopsis. Skriv den hjemme. Forklar hvordan du ville framstille den som en film for barn.

Dette blir gøy!

Ellers falt sensuren for modul 2 i dag. Vi ble urolige og spente alle sammen før lunch (stakkars Elisabeth som ble introdusert for oss på en slik urolig dag..)
Jeg hadde en utbytterik veiledning med Dagrun i lunchen! Jeg gleder meg sånn til å ha henne som veileder!
De andre hadde snakket sammen i lunchen om at arbeidspresset på modul 3 er ganske stort. Dette ble nevnt for Susanne i morgentimen vi hadde med henne, og Norunn og Susanne har allerede tatt oss på alvor og kalt inn til et samarbeidsmøte til torsdag.
Det var fint!
Det kan være nyttig med en oppsummering og en "underveis-evaluering" så vi overlever denne modulen på en god måte!